Information Technology – A Definition:

We use the term information technology or IT to refer to an entire industry. In actuality, information technology is the use of computers and software to manage information. In some companies, this is referred to as Management Information Services (or MIS) or simply as Information Services (or IS). The information technology department of a large company would be responsible for storing information, protecting information, processing the information, transmitting the information as necessary, and later retrieving information as necessary.

History of Information Technology:

In relative terms, it wasn't long ago that the Information Technology depa

rtment might have consisted of a single Computer Operator, who might be storing data on magnetic tape, and then putting it in a box down in the basement somewhere. The history of information technology is fascinating! Check out these history of information technology resources for information on everything from the history of IT to electronics inventions and even the top 10 IT bugs.

Modern Information Technology Departments:

In order to perform the complex functions required of information technology departments today, the modern Information Technology Department would use computers, servers, database management systems, and cryptography. The department would be made up of several System Administrators, Database Administrators and at least one Information Technology Manager. The group usually reports to the Chief Information Officer (CIO).

RUJUKAN :


http://jobsearchtech.about.com/od/careersintechnology/p/ITDefinition.htm

TEKNOLOGI MAKLUMAT

TUGASAN 1


APAKAH TEKNOLOGI MAKLUMAT

Secara umumnya teknologi maklumat adalah sesuatu penguasaan bidang yang meliputi perkomputeran, perhubungtan dan teknik untuk mengendalikan maklumat. Ianya akan melibatkan sebarang bentuk teknologi, termasuklah peralatan atau teknikal, yang digunakan oleh orang yang mengendalikan maklumat.


DEFINISI TEKNOLOGIMAKLUMAT

Teknologi Maklumat juga boleh didefinisikan sebagai sesuatu perolehan, pemprosesan, penyampaian dan penyebaran sesuatu maklumat yang berasaskan gabungan teknologi komputer dan telekomunikasi.


TEKNOLOGI TERKINI DAN PEROLEHAN PENGETAHUAN DAN KEPENTINGAN DI DALAM NEGARA SEDANG MEMBANGUN

Artikel ini mengulas mengenai perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dan kesan-kesannya terhadap pendidikan dan sistem pembelajaran. Lebih khususnya, penekanan secara langsung terhadap perkembangan pendidikan bagi negara-negara sedang membangun. Perubahan dalam perkembangan teknologi turut mempengaruhi negara-negara sedang membangun melalui perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) yang canggih bagi tujuan pendidikan dalam usaha untuk meningkatkan tahap penggunaan bahan-bahan pengetahuan di kalangan pelajar.

Implikasi-implikasi Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi.

Implikasi-implikasi perkembangan Tekonologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) mengakibatkan perubahan mendadak yang memberi kesan kepada negara-negara membangun dan juga negara-negara sedang membangun. Penulis artikel ini juga mengatakan bahawa terdapat empat (4) implikasi perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). Pertama, perkembangan infrastuktur Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) yang memberi peluang untuk mendapatkan maklumat di mana-mana dan berkongsi minat seperti berita, aktiviti politik, aktiviti kebudayaan, pengetahuan saintifik dan mempelajari cara yang interaktif untuk berkomunikasi melalui kemudahan yang disediakan. Dengan adanya perkongsian maklumat, penguna dapat membuat keputusan sendiri dalam perbandingan harga dan perkhidmatan sesuatu produk yang di tawarkan. Kedua, pertambahan kesan perkhidmatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pendidikan Faktor-faktor yang menghalang negara-negara kurang maju dalam pendekatan dan pendedahan teknologi berasaskan computer di sekolah-sekolah dan pendidikan tinggi ialah faktor kos, desakkan ke atas pemprosesan maklumat dan kekurangan sistem perhubungan. Faktor-faktor yang menghalang ini, tidak memberi kesan terhadap negara-negara maju untuk mengaplikasikan teknologi berasaskan computer. Peningkatan perkhidmatan pendidikan yang menggunakan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) untuk menyelia dan menyampaikan pembelajaran yang lebih menfokuskan kepada bidang sains dan teknologi. Peningkatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pendidikan tinggi mendatangkan kesan baik kepada pelajar-pelejar bagi mempermudahkan urusan pembelajaran. Sebagai contoh, pelajar boleh dan hanya mempelajari melalui on-line serta mendapatkan sijil-sijil kelayakan menerusi Internet dan sistem perhubungan. Ketiga, perubahan pasaran tenaga kerja. Pelbagai struktur aspek perkembangan pekerjaan dalam pertanian, perkilangan, perindustrian, perkhidmatan yang mempunyai ciri-ciri berbeza. Perolehan proses maklumat adalah asas dalam kehidupan (tiket-tiket penerbangan, pengurusan pembayaran) yang menjana permintaan pembelajaran baru untuk kemahiran berbahasa dan pengurusan maklumat. Keempat, perubahan cara pengetahuan dijana dan diperakui. Gibbons (1998) mengenal pasti dua (2) mod dalam penghasilan pengetahuan. Mod 1 telah mengklasifikasi tahap pengetahuan melalui susunan pentadbiran dalam kedudukan organisasi, perakuan pengetahuan oleh golongan komuniti yang professional tertentu khususnya bidang pengajian dan akademik. Mod 2 adalah berbeza. Aplikasi terhadap penghasilan pengetahuan, akan meyebabkan masalah yang timbul dari segi ekonomi dan sosial berbanding dengan masalah displin. Organisasi menyelaraskan semua tugasan berstruktur dengan menjalinkan kerjasama diantara kajian dan pembangunan kakitangan yang ditempatkan di dalam institusi yang berlainan mengikut cara / corak yang bersesuaian. Berdasarkan mod Gibbons, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) boleh diaplikasikan mengikut / melalui mod 2 yang mana lebih mudah untuk digunapakai.

Peluang-Peluang dan Kelebihan-Kelebihan yang Berkaitan Pembangunan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT)

Artikel ini juga, turut membincangkan mengenai peluang-peluang dan kelebihan-kelebihan pembangunan Teknologi Maklumat dan Komunikas (ICT) yang turut dimuatkan di dalam jadual 1. Selain itu, sebahagian kelebihan-kelebihan yang paling ketara mengenai pembangunan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) adalah:

1) Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) membolehkan penguna-penguna mendapatkan maklumat / informasi dalam pelbagai bentuk dan bahan pembelajaran yang menghubungkan kepada sistem maklumat global / informasi sejagat.

2) Menukarkan mod perkhidmatan pembelajaran dan pendidikan

3) Perhubungan dan interaksi di Internet mewujudkan persekitaran dan

4) suasana pembelajaran yang berbeza.

5) Mewujudkan interaksi antara pelajar dan guru mengikut kesesuaian dan keperluan pendidikan.

6) Peningkatan pasaran bagi perkhidmatan pendidikan untuk individu dan institusi dalam negara sedang membangun.

7) Tidak terhad / terbatas dalam mendapatkan maklumat dan bahan pembelajaran.

8) Memanafaatkan sistem Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam menghasilkan maklumat yang banyak untuk berkemahiran belajar, perkembang dalam pembelajaran, dan keutamaan pelajaran.

9) Membolehkan untuk mendapatkan sijil-sijil kelayakan dan penilaian.

10) Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) digunakan untuk meningkatkan pentadbiran dan peruntukan bahan melalui sistem pencapaian untuk mengawasi dan menganalisis.

Syarat-syarat Penggantian

Peluang-peluang ini bergantung kepada pengekalan kos. Perkakasan, perisian dan perhubungan yang memadai perlu dan penting bagi infrastruktur Teknologi Maklumat dan Komunikas (ICT) untuk mengenal pasti peluang-peluang yang wujud menjadi reality / kenyataan. Ketiga-tiga unsur ini perlulah disertakan bersama agar pembangunan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dapat dijalankan.

Kos perkakasan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) telah menurun sejak komputer peribadi diperkenalkan. Artikel ini menyatakan terdapat empat (4) perkara berkaitan dengan penurunan kos perkakasan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT).

1) Pengguna Industri elektrik mahir bagi mengekalkan harga bagi perkakasan dalam pasaran dunia, walaupun aliran sentiasa memperkenalkan lebih banyak tawaran dan ciri berkeupayaan tinggi.

2) Susut nilai perkakasan.

3) Peranti Teknologi Maklumat dan Kominikasi (ICT) memerlukan persekitaran yang bersesuaian dengan rekabentuk.

4) Pengekalan perkakasan boleh dikurangkan kos melalui pesanan berbanding dengan harga pembelian.

Pembangunan perisian Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) memerlukan perisian yang berqualiti tinggi yang mana ia mempunyai kepelbagaian penggunaannya serta boleh di pasarkan secara meluas kepada pelanggan-pelanggan syarikat ternama. Infrastruktur perhubungan merupakan keperluan asas dalam melaksanakan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). Telefon adalah salah satu alat perhubungan selain daripada Internet yang mana digunakan untuk penghantaran data-data.

Perbezaan antara Bahan untuk Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dan Pendidikan.

Penulis pada pertengah tahun 1990-an telah menyatakan bahawa terdapat perbezaan ekonomi yang ketara bagi Untung Bersih Kasar (GNP) antara negara kaya dengan negara miskin. Penulis telah membandingkan antara enam (6) negara iaitu Jepun, Korea, Malaysia, Sri Lanka, Zimbabwe dan Malawi. Antara ke enam-enam negara tersebut, Jepun merupakan negara yang paling banyak GNP berbanding dengan Korea, Malaysia, Sri Lanka, dan Zimbabwe. Manakala GNP paling rendah ialah negara Malawi. Secara keseluruhan dapatan GNP negara adalah bergantung kepada cukai-cukai dan pelaburan individu dalam pendidikan dan infrastruktur. Oleh itu, pendapatan yang tinggi membolehkan peluang-peluang wujud bagi perkhidmatan penggunaan yang telah disediakan. Hal yang demikan, mungkin tidak wujud bagi negara-negara miskin dimana pendapatan negara tidak mencukupi untuk menyokong sebarang bentuk perkembangan maklumat. Perkakas Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) seperti talian perhubungan telefon dan komputer di kategorikan sebagai perkakas mahal / alat kelengkapan berharga.

Kerajaan memainkan peranan penting untuk membangunkan dan mengatur serta merancang negara agar berpeluang merasai Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Di dalam pendidikan formal, kerajaan telah melaburkan sebahagian GNP untuk menyokong perkembangan Teknologi Maklumat dan komunikasi (ICT). Jumlah pelaburan kerajaan ini berbeza bagi negara kaya dan negara miskin. Di samping itu, pelaburan negara tidak hanya tertumpu kepada pendidikan formal sahaja, malahan turut di belanjakan untuk penyenggaraan, bahan-bahan, kelengkapan pembelajaran bukan berasaskan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). Negara-negara kaya dapat melaksanakan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) berbanding dengan negara-negara sederhana dan miskin. Walaubagaimanapun, setiap jurang yang berlaku, sistem pendidikan masih lagi bergantung kepada pelaburan kerajaan dan individu.

RUJUKAN :

http://ismefarah.tripod.com/id15.html


TUGASAN 2

MAKLUMAT FUNGSI, PERKAKASAN DAN PERISIAN KOMPUTER

FUNGSI

PERKAKASAN

PERISIAN

Input

Unit ini berfungsi sebagai media untuk memasukkan data dari luar ke dalam suatu memori dan processor untuk diolah guna menghasilkan informasi yang diperlukan.

Keyboard

Keyboard merupakan unit input yang paling penting dalam suatu pengolahan data dengan komputer. Keyboard dapat berfungsi memasukkan huruf, angka, karakter khusus serta sebagai media bagi user (pengguna) untuk melakukan perintah-perintah lainnya yang diperlukan, seperti menyimpan file dan membuka file.

Mouse

Mouse adalah salah unit masukan (input device). Fungsi alat ini adalah untuk perpindahan pointer atau kursor secara cepat. Selain itu, dapat sebagai perintah praktis dan cepat dibanding dengan keyboard.

Touchpad

Unit masukkan ini biasanya dapat kita temukan pada laptop dan notebook, yaitu dengan menggunakan sentuhan jari. Biasanya unit ini dapat digunakan sebagai pengganti mouse.

Launch Manager Properties

Synaptics PS/2 Port Touch Pad

Synaptics PS/2 Port Touch Pad

Storage

Merujuk kepada komponen komputer, perangkat komputer, dan media perekaman yang mempertahankan data digital yang digunakan untuk beberapa interval waktu. Penyimpanan data komputer menyediakan salah satu tiga fungsi inti dari komputer modern, yakni mempertahankan informasi.

USB Drive, CD, DVD, Hard Disc, Thumb Drive.

HUAWEI Mass Storage USB Devise.

MATSHITA DVD-RAM UJ-850S ATA Device.

Processing

CPU, CD ROM, RAM.

ACPI x86-basedPC.

Windows Vista, GeForce Go 7300 128 Mb.

Output

Speaker, Monitor, Printer, LCD, Scanner.

Sony SRSD25W WHITE SPEAKERS 2 Speakers,

Canon Laser Jet.

Compaq 5500.






TEAM MEMBER